در ترم ۴ ” طرح لذت فهم و انس با قرآن ” ۴ سرفصل آموزشی ارائه می گردد :
۱-قصص قرآنی و داستانهای قرآنی :
یکی از پر آیه ترین مباحث قرآنی همان داستانهای قرآنی است که به بیان تاریخ امم گذشته نمی پردازد بلکه با بیان قسمتهایی از زندگی گذشتگان یک موضوعات اساسی و ریشه ای برای تفکر به ما ارائه می دهد . حال چگونه می توان از لابه لای این قصه های پرفراز و نشیب به نکات ارزنده و کاربردی برای زندگی امروز دست یافت؟ راه های استخراج نکات کاربردی از داستانهای موضوع این درس است .
۲-روش طرح سوال :
تا اینجا با اصول و مبانی فهم و ظرافتها و مصداقهای عملی آن آشنا شده ایم اما آیا اینجا آخر مسیر است ؟ خیر، تازه ابتدای راه هستیم چرا که معارف قرآن همچون دریایی ژرف و عمیقی هستند که گوهر های آن تمام ناشدنی است و صید مرواریدهای آن در گرو طرح سوالات بجا و دقیق حساب شده است که با نحوه طرح آنها و چگونگی پاسخ به آنها در این سرفصل آشنا می شویم .
۳-تفسیر سوره حمد ( تفسیر تسنیم ) :
قرار ما بر این بود که کاربردی حرف بزنیم و نه صرفا یک سری تئوری ها را در ذهن بریزیم .لذا یکی از نفیس ترین تفاسیر معاصر را انتخاب کرده ایم که پرمغزترین سوره ی قرآن را با آن به فهم و دقت بنشینیم، تفسیر تسنیم سوره مبارکه حمد از علامه جوادی عاملی حفظه الله .
۴-روش بیان تفسیر
همگی شنیده ایم که ” زکاه العلم نشره ” حال که خدای بزرگ و منان لطف خاص خویش را شامل حال ما نمود و قطره ای از بیکران معارف قرآن را فهمیدیم چگونه آن را به دیگران منتقل کنیم ؟ چرا که انتقال یک مطلب به دیگری اگر از فهم آن سخت تر نباشد قطعا آسانتر هم نیست چرا که چارچوبها و قواعد خاص خود را دارد که در این سرفصل با آن آشنا می شویم
واحد عملی این ترم :
تحقیق پایان دوره : به روز رسانی کردن یکی از قصه های قرآنی
بعد از قبولی در دوره و آزمون پایان دوره و اعطا ء مدرک، قرآن پژوهان به مجمع فارغ التحصیلان راه پیدا می کنند .
نقد و بررسی دوره
هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.