چه بسیار اتفاق می‌افتد که بچه به اموال دیگران دست درازی می‌کند‌، از جیب پدر یا کیف مادر مخفیانه پول بر می‌دارد‌، خودکار و مداد خواهر یا همکلاسی خود را بر می‌دارد‌. دزدی دو

بعضی از والدین از مشاهده این حوادث شدیدا ناراحت و از آینده فرزند خویش اظهار تاسف می‌کنند اما کودک هنوز به آن مرحله از رشد و تمییز نرسیده که مالکیت را کاملا درک کند  و بین مالکیت خودش و دیگران کاملا فرق بگذارد. مخصوصا کودک دو سه ساله بین مال خودش و دیگران چندان فرقی نمی‌گذارد و حدود مالکیت را خوب نمی‌شناسد و احساسات کودک به مراتب بیشتر از تعقلات اوست به مجرد این که چیزی به نظرش جالب  آمد تحریک می‌شود بدون اینکه عاقبتش را بسنجد.

غالب بچه‌ها وقتی به حد رشد و تمییز رسیدند و حد و حدود مالکیت را خوب شناختند به اموال دیگران دست درازی و سرقت نمی‌کنند‌، اما بعضی از آن‌ها در آن سنین هم گاه گاهی آن کار خلاف را مرتکب می شوند. والدین نباید ساکت باشند و بهانه بیاورند که هنوز بچه است عقلش نمی رسد وقتی بزرگ شد دیگر سرقت نخواهد کرد‌.

البته این احتمال است که وقتی بزرگ شد دست از سرقت بردارد اما این احتمال هم بسیار قوی است که به این سرقت‌های کوچک تدریجا عادت کند.

حضرت علی (علیه السلام) : ترک عادت دشوارترین کارها است.

نکات قابل تامل:

۱- تا اطمینان نیافته‌اید شی‌ء گم شده را فرزندتان برداشته است عکس العمل نشان ندهید در موارد بسیاری پس از توبیخ کودک شیء گم شده پیدا شده است.

۲- جلب توجه: کودک سه ماه است به مدرسه رفته ولی توجهی از سوی اولیای مدرسه به او نشده است. کودک وسیله‌ای از دوستش را بر می‌دارد و بعد خود را به دفتر مدرسه معرفی می‌کند تا توبیخ شود و مورد توجه قرار گیرد.(محبت)

۳- انحصار طلبی: کودک هر چه می‌خواهد بدون استثنا برایش تهیه می‌کنند افزون براین که مانع چشیدن طعم ناکامی می‌شود و کودک گمان می‌کند هر چه در عالم وجود دارد از آن اوست و وسائل دیگران را بدو ن اجازه بر می‌دارد.

۴- تحمیل سلیقه بزرگترها: در خرید و سائل مورد نیاز کودک، سلیقه خود را تحمیل نکنید که در این صورت چون آن وسیله را دوست ندارد سراغ وسیله دوستش می‌رود.

۵-اگر شی ء دزدیده شده را در خانه یافتید سعی نکنیدبپرسید” این را از کجا آوردی ” چرا که باید منتظر دروغ گفتن او باشید به جای آن بگویید چیز جدیدی در اتاق توست و پول آن را نپرداختی ما بایددر این مورد با هم  صحبت کنیم.

۶- اعضاء خانواده مالکیت افراد را محترم بشمارند و به حریم آن‌ها تجاوز ننمایند. (مادر بدون اجازه از جیب پدر پول برندارد، پدر نیز بدون اجازه مادر در اموال اختصاصی او تصرف ننماید. والدین هم مالکیت کودکان را محترم و بدون اجازه در اسباب بازیهای‌شان تصرف نکنند.

۷- با فرزند در خصوص مشکلش گفتگوی دوستانه داشته باشید و در حد امکان نیاز او را تامین کنید و قانع‌اش کرده تا وسائل دزدیده به صاحبش برگردد و در گفتگو با او مودب و از کلمات دزد و دروغ گو خودداری کرده و به صورت غیر مستقیم بر رفتار او کنترل داشته باشید.

 

نقد و بررسی دوره

نامعلوم

امتیاز
  • 5 ستاره0
  • 4 ستاره0
  • 3 ستاره0
  • 2 ستاره0
  • 1 ستاره0

هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.

تمامی حقوق این وبسایت برای موسسه نور الثقلین محفوظ می باشد. طراحی سایت توسط کاردان سیستم