بسم الله الرحمن الرحیم

کودکان زیادی هستند که در دوره ای از زندگی به والدین خود وابستگی پیدا می کنند. این وابستگی اگر به شکل افراطی نبوده و تعادل خود را از دست ندهد، گاهی بسیار خوب و بجا هم هست اما کودکان و نوجوانانی که بیش ازحد تعادل، به والدین خود وابسته هستند ممکن است در آینده با مشکلات گسترده

روبه روشوند.وابستگی دو

برای کاهش وابستگی کودک به مادر باید چند نکته مورد توجّه قرار گیرد؛

۱-اجازه دهید در کارهای شخصی اش ( پوشیدن لباس ، کفش ، خوردن غذا ، استحمام  و…با نظارت شما  ) مستقل باشد . اتاق مستقل نیز موثر است .

۲-ارتباط او با همسالان در منزل یا بیرون از منزل بیشتر باشد.

۳-از بازی قایم باشک استفاده کنید ( فاصله شما از کودک در این بازی به میزان و شدت وابستگی او بستگی دارد ، هر قدر وابستگی شدیدتراست فاصله پنهان شدن شما باید کمتر باشد.

۴-آغاز جدایی شما از او با نزدیک ترین و محبوب ترین فرد او ( پدر ، پدر بزرگ ، مادر بزرگ و…) باشد برای جدا شدن ، پیش از جدایی بیشتر به او محبت کنید در صورتی که به شما آویزان است با او برخورد بد و تندنکنید . هنگام جدایی حتما خداحافظی کنید جدایی پنهانی آثار سوئی دارد وقتی فرزند را ترک می کنید به او بگویید کجا می روید و چه زمانی برمی گردید بهترین زمان جدائی زمان بازی کودک است . اجازه ندهید هنگام جدایی با گریه های سوزناکش شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۵-اگر مایلید جدایی را از مهد کودک آغاز کنید روز اول خودتان نیز در مهد حضور داشته باشید و حدود ۲ ساعت در آن جا با فرزندتان بمانید . سعی کنید برای رفتن به مهد کودک برایش اسباب بازی جدیدی بخرید .کودک شما به طور طبیعی در روز دوم جدایی قشقرق بسیاری راه خواهد انداخت چون از روز قبل تجربه ناخوشایندی دارد ، اگر تسلیم شوید زحماتتان هدر خواهد رفت پس تحت تاثیر او قرار نگیرید.

۶-از او بیش از حد مراقبت نکنید مراقبت بیش ازحد به او پیام می دهد که دنیا جای ناامنی است.

۷-او را با جمله هایی چون “خچالت بکش “و… هنگامی که به شما می چسبد نیازارید.

۸-اجازه دهید هرگاه دوست دارد شما را در آغوش کشد . این اجازه وابستگی ، او را به دور شدن از شما تشویق می کند.

۹-او را به پارک ببرید و وقتی مشغول بازی شد به آرامی ۵ قدم از او دور شوید اگر ترسید ۳ قدم بازگردید و این کار را بافاصله زمانی مناسب تکرار کنیدو وقتی جدایی چند قدمی را پذیرفت در پارک روی نیمکتی بنشینید و مطالعه کنید ولی گاهی برایش دست تکان دهید و با او صحبت کنید.( توجه داشته باشید که وقتی از او جدا می شوید از جمله های آرامش دهنده ( نگران نباش ، من اینجا هستم ، اگر مشکلی پیش آمد مرا صدا کن و..)  استفاده نکنید.

۱۰-هنگام خداحافظی هرگز احساس گناه نکنید، وجود آثار نگرانی در چهره شما جدایی را برای فرزندتان سخت تر می کند با چهره ای خندان و شاداب از او جدا

شوید و به او بگویید که وقتی برگشتید نقاشی یا کاردستی که ساخته است را خواهیددید.

۱۱-بد نیست یک باراو را به محل کار خود ببرید تا آن جا را ببیند و تصویری از آن جا در ذهن خود داشته باشد این مسئله آرامش بیشتری به او می دهد.

۱۲-در صورتی که هنگام بازگشت با پرخاشگری او مواجه شدید آن را بپذیرید فرزندتان به تخلیه احساسات نیازمند است .

۱۳-به فرزندتان اجازه بدهید در کنار شما بماند به او بگویید تا هر وقتی که بخواهی می توانی اینجا باشی . می توانی بازی کنی و هر وقت دوست داشتی به آغوش من بیایی جالب است که اجازه دادن به فرزند برای وابسته بودن اغلب برای تشویق او به دور شدن از شما کافی است .

 

 

 

نقد و بررسی دوره

نامعلوم

امتیاز
  • 5 ستاره0
  • 4 ستاره0
  • 3 ستاره0
  • 2 ستاره0
  • 1 ستاره0

هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.

تمامی حقوق این وبسایت برای موسسه نور الثقلین محفوظ می باشد. طراحی سایت توسط کاردان سیستم